"Det är snart jul"

Så sa jag när jag hämtade småfolket på dagis idag. "JAG VET, DU BEHÖVER INTE SÄGA DET FÖR JAG VET ATT DET SNART ÄR JUL!" skrek en snorig unge och gröna arga bubblor bildades i näsborrarna på henne. "jaha" viskade jag och duckade när alla fröknarna kastade frågande blickar på mig.

Julen är högtiden som kommer med höga förväntningar och krav på glädje och kärlek. Ensamhet och sorg är bannlyst, nedstämdhet får gömmas undan och släppas ut i form av tårar på juldagens fylla. På staden knuffas svinsjuka människor i kön på guldfynd och leksaksaffärer, stressade och snoriga. Alla med kreditkorten i högsta hand inhandlandes allt från dyr elektronik till fula ljuslyktor som på juldagen "råkar" följa med julpappret i sophögen.

I mitt hem ska julgranen kläs med julpynt som tillverkades på dagis 1993, den vegetariska kålrots"skinkan" ska griljeras och mitt misslyckade julgodis ska portioneras ut i glasburkar för att sedan ges bort till gamlingar. Allt ska ske i samband med julsånger, glada skratt, ett par koppar starkglögg och sunes jul på dvd.

På julafton tackar vi och niger för vilket strunt vi än får, alla utom min morbror. Ärligheten själv utbrister ofta, näst intill efter varje julklappsöppning; "Neeeeej, en sån här vill jag ju inte ha!!" eller "Ni vet ju att jag hatar det här, varför köpte ni det?!?" och det slutar med att kvittot efterfrågas eller att gåvan helt enkelt lämnas kvar hemma hos oss. Min morbror blir ofta besviken, barnet som fick fel dockklänning sväljer sin besvikelse och tackar. Min morbror låter oss veta innan han cyklar hemmåt att julafton var en besvikelse, inte alls lika bra som förra året. Vi vinkar hejdå och älskar honom, det gör man på julafton.

Kommentarer
Postat av: jocke

Måste bara säga att din blogg är väldigt bra, eller den är inte bara väldigt bra utan jag tycker den är väldigt rolig också :) Tack och God Jul!

2009-12-22 @ 01:28:20
Postat av: elisabeth

Skrattar så att jag gråter Puss gamla mamma Vilken jul vi ska ha!!!!!!!!

2009-12-22 @ 14:11:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0